Home

Mint minden újonnan érkezett, bizonyára te is tele vagy kérdésekkel. Bizonytalanul lépkedsz csetlő-botló kis avataroddal, tétován tekintgetsz ide és oda: hol vagyok? Mi a feladatom? Mihez kezdjek magammal?
Az alábbiakban a leggyakoribb kérdéseket vesszük sorra. Egész biztos, hogy megtalálod majd a választ a sajátjaidra is.

1. A Second Life, és benne te magad

1.1 Ki vagyok én?

Egyszerű kérdésnek tűnik, mégis sokan belebonyolódnak, ezért a válasz egy kicsit összetettebb. Az vagy, aki eddig is voltál. Ülsz egy gép előtt teljes valódban, most azonban egy általad készített kis bábu, az úgy nevezett “avatar” képvisel téged. Ő fog itt helyetted járni-kelni, találkozni mások avatarjaival, amelyeket rendszerint más, valós személyek irányítanak a világ legkülönfélébb pontjairól. Kisebb-nagyobb mértékben idővel mindenki azonosul a bábujával persze, de ezt nem szabad túlzásba vinned. Ha azt mondják: szép vagy, ez természetesen csak az avatarodra vonatkozik majd, ne töltse hát el felesleges büszkeség a szívedet. Ha azt mondják: ronda, nincs okod megsértődni, hiszen csak egy virtuális figura fölött mondtak ítéletet, amely részben talán a saját munkád (vannak, akik nem készen kapott elemekből készítenek avatart maguknak, de erről majd később), és mint okos embernek, vállalnod kell a kritikát, ha már a bábudat nyilvánosság elé bátorkodtál vinni.
A valóságban persze az maradsz, aki voltál. A belső értékeid, szavaid és tetteid, készen hozott tudásod és képességeid határoznak majd meg téged itt is, “második életedben”.

1.2 Hol vagyok?

A Second Life a legkomplexebb virtuális világok egyike. Hasonló látványvilággal eddig talán csak játékokban találkoztál. Sokan azt hiszik ezért, hogy ez is egy játék, ami komoly tévedés, hiszen sem megoldandó küldetések, sem legyőzendő ellenségek nincsenek. Nincs cél, nincs győztes, és nincsenek vesztesek sem.
A legokosabb, ha úgy gondolsz erre az egészre, mint magára a webre, csak 3D-ben. A világ számtalan pontjáról érkezett emberek nyüzsögnek itt tarkabarka összevisszaságban, mindenki elhozza ide a maga nyelvét, kultúráját, szokásait, terveit, vágyait, egyéniségét. Ezeket néha meghökkentőnek, néha megmosolyogtatónak, néha elborzasztónak fogod találni. Könnyelműség lenne azonban ezek alapján kijelentened: a Second Life ilyen vagy olyan, szeretem vagy nem szeretem – ahogy magára az internetre sem mondanád, hogy pocsék, miután láttál egy siralmas weboldalt. Régi tanulság, hogy mindenki számára olyan ez a világ, amilyenné a maga számára teszi. Bizony, pontosan ahogyan a valóságban is.
A virtuális tér hatalmas. Egy élet sem lenne elegendő ahhoz, hogy az egészet bejárd és megismerd. Abban viszont biztos lehetsz, hogy vannak olyan részei, ahol hozzád hasonló érdeklődésű, számodra kedves emberekkel találkozhatsz. Egy kis statisztika: a Second Life lakóinak többsége jelenleg európai. A közhiedelemmel ellentétben a harminc fölöttiek vannak többségben – bár ez nem feltétlenül fedi a magyar viszonyokat is, tapasztalataim szerint a magyar lakók jobbára jócskán 30 alattiak. Más országokhoz képest a jelenlevő cégek, intézmények aránya nem is kimutatható, de ez várhatóan nálunk is megváltozik idővel.

Más virtuális világokhoz képest a Second Life-ot az teszi igazán egyedivé és különlegessé, hogy itt a kerti padtól az utolsó tetőcserépig minden tárgy és épület más lakók munkája. A “metaverzum” fejlesztői (Linden Labs) mindössze az ehhez szükséges környezetet, a puszta teret (a talajt, az eget, a tengereket és még pár apróságot), valamint az építéshez szükséges alapvető eszközöket biztosították. Később te magad is készíthetsz épületeket és tárgyakat, sőt ezeket működésre is bírhatod egy beépített programnyelv, az LSL segítségével, de mindezekről majd később.
Ez a világ több kontinensre oszlik, a kontinenseket számtalan régió (ún. sim) alkotja, ezek pedig kisebb területekre, parcellákra oszlanak. Minden egyes parcella valakinek (egyénnek, csoportnak vagy cégnek) a gondozásában van. Természetesen neked is lehet ilyen parcellád, amellyel szabadon rendelkezel, de ennek megvásárlása és fenntartása pénzbe kerül, hiszen ilyenkor gyakorlatilag tárhelyet bérelsz a Linden Labs szerverein.

1.3 Mit kezdjek magammal?

A fentieket elolvasva joggal gondolhatod, hogy a Second life voltaképpen egy végtelen játszótér kreatív emberek számára, hiszen minden adott ahhoz, hogy legmerészebb álmodat is valóra váltsd, legyen bár az egy repülő kastély, amit sárkányok tartanak a magasban, vagy egy beszélő hörcsög, aki a zsebedben lapít és időnként pajzán verseket szaval.
Ezek azonban – akárcsak a valóságban – szakértelmet igénylő feladatok. A világ építői jobbára képzett grafikusok, scripteket pedig ügyes programozók készítenek. Ennek ellenére te magad is megpróbálkozhatsz ilyesmivel, és idővel egészen biztosan bele is tanulsz. Bátran kérd ehhez a nálad tapasztaltabbak tanácsait – általában mindenki szívesen segít!
Ha azonban sem a 3D modellezés, sem a programozás nem vonz igazán, még mindig számtalan lehetőség kínálkozik a számodra. Nyelveket tanulhatsz, felveheted a kapcsolatot a világ más tájain élő, hozzád hasonló érdeklődésű vagy azonos hobbit űző emberekkel, idegen kultúrákkal ismerkedhetsz, tanfolyamokon, előadásokon vehetsz részt, élő koncerteket hallgathatsz, színdarabokat nézhetsz, könyvtárakat, mozikat, kiállításokat látogathatsz, kaland-, harci- vagy szerepjátékokat játszhatsz kedved szerint, sőt: te magad is szervezhetsz, készíthetsz efféléket, a szükséges épületeket, bútorokat, programokat pedig elkészíthetik neked az ehhez értők.
Akkor sincs veszve semmi, ha a fentiek nem különösebben érdekelnek. Vannak, akik egyszerűen csak csetelnek, ismerkednek, párt keresnek (ezekhez számtalan klub áll rendelkezésre), esetleg csak babáznak az avatarjaikkal, öltöztetik, csinosítgatják, táncoltatják, sőt (leginkább kíváncsi kiskamaszok) akár pároztatják is azt mások bábuival. Igen, ez is lehetséges – sokfélék vagyunk, számtalan korosztályból és kultúrkörből, ami néha komoly próbatétel, de fontos elfogadnunk ezt a sokféleséget – noha sem értenünk, sem szeretnünk nem muszáj. A lényeg, hogy önmagunk legyünk, és igyekezzünk hasznos, ügyes tagjaivá válni ennek a világnak.

1.4 Sürgősen pénzre van szükségem!

A leggyakoribb, kezdők által feltett kérdések egyike: honnan szerezhetek pénzt? A Second Life saját, belső használatú fizetőeszköze a Linden dollár (L$), ami épp úgy nem játékpénz, mint a kaszinóban a zsetonok: a világ lakói saját, valóságos pénzükért vásárolják, a piac valóságos szabályai szerint változó árfolyamokon. Ha szeretnél vásárolni, természetesen megteheted, ehhez mindössze a bankkártyádról kell feltöltened az itteni egyenlegedet, amit bármikor megtehetsz a secondlife.com weboldalon keresztül. Ez az összeg természetesen bármikor vissza is váltható, bár a vételi és az eladási ár között mindig van különbség.
Ha van olyan valóságos képzettséged, mesterséged vagy gyakorlatod, amely a Second life világában is kamatoztatható, természetesen itt, helyben is végezhetsz munkát (akár “valóságos” távmunkát is) mások számára, esetleg elindíthatod önálló vállalkozásodat. Ebben programozók, grafikusok, reklámszakemberek vitathatatlan előnyben vannak – ahogy a weben általában.
Amikor némi tapasztalatra tettél szert a tárgyak, ruhák, épületek készítésében, árulhatod is a termékeidet. A gondosan elkészített, ötletes tárgyakat más lakók szívesen megvásárolják, díjazva ezzel a munkádat.
Ha viszont nem töröd a fejed önálló vállalkozáson, általában nemigen lesz szükséged pénzre. A tárgyak, ruhák, sőt, épületek is végtelen mennyiségben állnak ingyen is a rendelkezésedre. Ennek ellenére itt is rengetegen élnek a pénz bűvöletében – ez természetesen nem a Second Life sajátossága – vágyainkat, törekvéseinket mind a valóságból hozzuk magunkkal, és bizony itt sem bújhatunk ki a bőrünkből.
A pénzsóvárságot ügyes kereskedők gyakran kihasználják: némi aprópénzért rábírják a tapasztalatlan kezdőket, hogy egy virtuális áruházban üldögéljenek, vagy egy diszkóban táncoltassák az avatarjukat naphosszat. Ezáltal nő a kereskedők számszerű forgalma, a nagyobb forgalom pedig előkelő helyet biztosít számukra a keresőkben, ami újabb potenciális vevőket csábíthat. Ezt a fajta fizetett ücsörgést a belső szlengben camp-elésnek, kempelésnek nevezzük. Ez lényegében a koldulás egyik sajátos, iparszerű formája, ahol az “adományozó” különféle ellenszolgáltatásokat kér azért a pár fillérért. Azt javaslom, az itt töltött idődet próbáld ennél hasznosabban eltölteni!
Tapasztaltabb, régi lakók viszont mindenféle ellenszolgáltatás nélkül is szívesen támogatják a kezdőket. Erre találták ki a pénzfák rendszerét. Ezek közönséges fák, amelyek gyümölcs helyett pénzt teremnek. Bátran szüretelj ezekről, hiszen érted vannak. 30 napos korodig megteheted.

1.5 Birtokos leszek!

Egy hónap általában bőségesen elegendő ahhoz, hogy egy kicsit kiismerd ezt a világot, és eldönthesd, szívesen válnál-e valóságos lakójává. A secondlife.com oldalon megadhatod bankkártya-adataidat Erre egyrészt biztonsági okokból van szükség, a Linden Labs munkatársai így próbálják kiszűrni a gyerekeket (18 év alattiak számára külön Second Life létezik, ahol nem kell felnőtt tartalommal szembesülniük), illetve a több avatarral ügyeskedőket; másrészt csak így van lehetőséged “zsetonokat”, L$-t adni-venni. Ezek megadása nélkül csak vendégnek, próbajátékosnak számítasz, sok esetben még a pénzfákat sem használhatod. Ha azt szeretnéd, hogy komolyan vegyenek, azt javaslom, mindenképp add meg ezeket az adatokat. Károd semmiképp sem származhat belőle.
Bizonyos lehetőségek azonban csak a Second Life előfizetői, valóságos lakói számára elérhetőek. Saját területük például kizárólag a regisztrált ügyfeleknek lehet, a saját terület pedig elengedhetetlen feltétele az önálló vállalkozásnak, a saját tartalom megjelentetésének, legyen az bár klub, üzlet vagy saját, virtuális “otthon”, amit kedvedre csinosíthatsz. Rengetegen végeznek a Second Life-on keresztül távmunkát, fordítástól a programozáson át a weblap- vagy logótervezésig. Ha ilyet keresel, az előfizetés akkor is elengedhetetlen – a komoly megbízók szóba sem állnak regisztrálatlan próbajátékosokkal.

2. Technikai tudnivalók, tájékozódás a világban

2.1 Én, az avatar

Betoppanva a világba az első dolgod valószínűleg saját avatarod kialakítása lesz. A gyári figurák sablonosak, csúnyácskák, így biztosan szívesen készítenél magadnak egy sokkal egyénibbet és csinosabbat. Avatarod testalkatát az Edit / Appearance menüpont kiválasztásával tudod alakítani, egészen apró részletekbe menően, a lábaid hosszától egészen a szemöldököd ívéig.
Vannak, akik saját, valós formájukat igyekszenek a lehetőségekhez képest hűen megformálni, mások különféle mese- és fantázialények, állatok bőrébe bújnak, megint mások szívesen kihasználják a való életben talán meg nem adatott lehetőséget, és szívtipró izomkolosszus vagy gazellatermetű bombanő alakját öltik magukra – nem ritkán akár az ellentétes nemből.
Bármelyik utat válaszd is, igyekezz önmagad lenni! Avatarod legyen egyéni, karakteres, számodra szerethető, és lehetőleg ne sablonos. Egy kétméteres, szőke topmodell önmagában elég feltűnő jelenség, de ha többezer nyüzsög belőle, jelentéktelen tucatfigurává válik.
Ne rémülj meg, ha nem sikerül figurádnak elfogadható frizurát készítened: a beépített, gyári haj nehézkesen formálható, ráadásul nem is túlságosan szép – viszont később millió és millió paróka közül válogathatsz majd, ezek közt pedig számtalan a nagyon szép minőségű, ingyenes. Ruhákat, egyéb kiegészítőket máris találsz az inventory-ban, ennek használatáról a következő fejezetben írok bővebben.
Szánj egy pár percet arra, hogy kitöltöd az Edit / Profile menüpont alatt található profillapodat. Itt lehetőséged van pár sorban elmondani magadról mindazt, amit fontosnak tartasz, megjelölheted az általad beszélt nyelveket, alapvető céljaidat a Second Life-ban, a “1st Life” fülön pedig megadhatsz magadról pár személyes információt, esetleg egy fényképet is. Ez természetesen nem kötelező, de társkeresőknek például erősen ajánlott.

2.2 Mi van a hátizsákban?

Ruháidat, tárgyaidat a jobb alsó sarokban található “Inventory” gombbal érheted el. Dolgaid itt a Windows-ban megszokotthoz hasonló mappákban vannak. Ezek közül a legfontosabbak:
– Body Parts: itt találod a testrészeidet (testalkat, bőr, szem, haj, egyebek). Ezek mind cserélhetőek, tehát hordhatsz a hátizsákodban akár több, egymástól teljesen különböző, kész avatart is és ezeket bármikor cserélgetheted.
– Clothing: ebben a mappában a ruháidat találod. Néhány alapvető ruhadarab már a kezdetekkor is van nálad, ha ezek között nem találsz megfelelőeket, semmi baj: később millió és millió közül válogathatsz, sőt, készíthetsz vagy vásárolhatsz magadnak teljesen egyéni ruhadarabokat is.
– Objects: itt találod az egyéb használati tárgyaidat. Ha a világban felveszel vagy megvásárolsz valamit, általában az is idekerül. Ilyenkor még többnyire dobozban van, amit nagyon egyszerűen kicsomagolhatsz: Húzd a bal egérgombbal a dobozt az inventory-ból magad elé, a földre. Ha ott megjelent, kattints rá a jobb egérgombbal. A felugró, kerek menüből válaszd ki az Open menüpontot – így máris láthatod a doboz tartalmát, amit bemásolhatsz az inventorydba. (Ne felejtsd ott magad után a dobozt! A jobb klikk – Delele menüponttal törölheted.) A viselhető dolgokat (parókák, ruhák, cipők, ékszerek, fegyverek) a jobb klikk – Wear menüponttal veheted magadra, az egyéb tárgyakat pedig ugyanúgy húzd magad elé a földre, ahogy azt az előbb a doboznál leírtam.
– A Library mappáiban sok hasznos és még több haszontalan holmit találsz – érdemes őket átnézegetned: ezeket kaptad útravalóul az SL fejlesztőitől.

Ha sok tárgyat gyűjtesz össze, az inventorydben idővel elképesztő káosz alakul ki, ezért célszerű időnként törölnöd onnan a fölösleges dolgokat, a maradékot pedig logikus mappákba rendezheted, hogy később könnyen megtaláld őket.

2.3 Térkép e táj

A világot magad körül egy valahol mögötted/fölötted lebegő kamerán keresztül látod. Ezt a kamerát mozgathatod is, ha nyomva tartod a Crtl+Alt billentyűket – így akár szemből is megnézheted a figurádat. Közelíteni és távolítani a középső egérgombot görgetve tudsz. A nyilakkal sétáltathatod az avatarodat (Ctrl+R = futás), a “Page Up” gombbal felrepülhetsz a magasba, a “Page Down” gombbal pedig leszállhatsz. Bármire (tárgyakra, avatarokra) kattintva a jobb egérgombbal egy speciális kis menü ugrik elő, ahol kiválaszthatod, mit szeretnél az adott dologgal kezdeni. Így nézheted meg például mások profillapját is.
A nagyvilágban legkönnyebben a térkép segítségével tájékozódhatsz (odalent jobbról a második gomb – Map). Itt egy sárga pötty jelöl téged, apró, zöld pöttyök pedig más avatarokat. A térkép valamely pontjára kattintva odateleportálhatsz – ez vitathatatlanul kényelmesebb közlekedés, mint esti csúcsidőben a 7-es busz. Ha biztos akarsz lenni abban, hogy egy helyre később is visszatalálsz, a legokosabb, ha elhelyezel ott egy Landmark-ot. Ezt a “World / Create landmerk here” menüponton keresztül teheted meg. A Landmarkok funkciójukban hasonlóak a böngészők könyvjelzőihez – ezeket az inventoryban, a Landmarks mappában találod meg, de elérhetőek közvetlenül a térképről is, egy legördülő menüből.
Speciális helyek, csoportok vagy emberek keresésére használd a képernyő alján, középen található Search gombot! Rengeteg pénzfát találhatsz például, ha beírod ezt: “money tree”.

2.4 Kommunikáció

Bár a Second Life-ban lehetőség van mikrofonon keresztül hangos beszélgetésre is, ezt több, különböző ok miatt nagyon kevesen használják. Kommunikációra ezért alul, balról a második gomb (Chat) szolgál, ilyenkor szólhatsz a körülötted állókhoz. Lehetőséged van négyszemközt is beszélgetni valakivel. Ilyenkor jobb klikk az avatarjára, és “Send IM…” (IM = instant message). Magánbeszélgetéseidet természetesen mások nem hallhatják.
Ha valakit jobban megismertél és szeretnéd őt később újra megtalálni, felveheted a barátaid közé is, így később láthatod, be van-e ő is jelentkezve, és legyen bár a világ túlsó felén, bármikor elérheted. Nem célszerű viszont idegeneknek barátságot ajánlanod – ezt általában gyorsan el is utasítják, hiszen senki nem szeretné, ha ismeretlen nevektől hemzsegő, áttekinthetetlen barátlistája lenne. Érdemes ezt a listát néha magadnak is átnézegetned. Ha teljesen ismeretlen nevet találsz rajta, akiről azt sem tudod, ki lehet – töröld bátran. Igyekezz ott azokat tartani, akikkel valóban barátságba, esetleg munkakapcsolatba kerültél, így elkerülheted a káoszt. Ez a lista bizonyos tekintetben szimbolikus. Légy tehát körültekintő! Ha véletlenül ismerőst törölsz onnan, bizony előfordulhat, hogy megsértődik.
Lehetőséged van mások számára tárgyakat átadni: egyszerűen húzd a tárgyat az ő avatarjára. Idegenek persze általában ezt is elutasítják, és a legokosabb, ha te magad is így teszel. Előfordulhat ugyanis, hogy ezek a tárgyak gyorsan megszabadítanak a pénzedtől, vagy egyéb galibát okoznak.

3. Néhány alapvető és fontos illemszabály

3. Egy kis etikett

Ahogy a való világban, itt is alapelvnek számít az “élni és élni hagyni”. Általában próbáld úgy jól érezni magad, hogy ezzel nem zavarsz másokat!

Minden területnek, parcellának megvan a saját tulajdonosa, építője, fenntartója. Ez általában egy-egy magánszemély vagy csoport, akik az adott területet valamilyen konkrét célból hozták létre és működtetik. Az ő feladatuk leginkább a hagyományos chat-szobák moderátoraihoz hasonló: megkérdőjelezhetetlen joguk van eldönteni, hogy egy vendég stílusa, viselkedése illik-e az adott hely szellemiségéhez, céljaihoz. A gorombaságot, a trágár stílust, durva modort sehol sem veszik szívesen.
A írott-íratlan szabályok megsértőit ki-ki vérmérséklete szerint bünteti: általában figyelmeztetnek, néha kiröppentenek az űrbe egy rövidke gondolkodási időre, ha pedig ez többedszerre sem használ, hosszú hetekre (végső és kirívó esetben akár örökre) ki is tilthatnak az adott területről. Ha ezt a pár egyszerű szabályt betartod, ez természetesen sosem fordulhat veled elő:

– Bárhol is jársz, igyekezz jó vendégként viselkedni! Ismerd meg a helyi szabályokat! Ne zaklasd a többi látogatót, pláne vendéglátóidat. Ha pedig távozol, ne hagyd szanaszét magad után a tárgyaidat!
– Sose kereskedj vagy reklámozz mások parcelláin a tulajdonos engedélye nélkül!
– A koldulás és kéregetés itt is illetlenségnek számít.
– A nyilvános meztelenkedés, nyílt, szexista viselkedés PG (fiatalkorúak által is látogatható) területeken kifejezetten tilos, de Mature területeken sem mindenütt megengedett, sőt: általában ott is komoly illetlenség. Szexuális zaklatásért, rasszista kijelentésekért a Linden Labs-tól is számíthatsz büntetésre, ha pedig komoly sérelem ér, bátran kérj segítséget az adott terület fenntartójától vagy tapasztaltabb játékosoktól!
– Szélsőséges, rasszista eszméket terjeszteni, PG területeken drogokat, szexuálius szolgáltatásokat hirdetni és népszerűsíteni ugyancsak tilos, amely ellentétes a Second Life alapszabályzatával – ennek megszegése akár végleges kizárással is büntethető.
– Mások munkáit sajátodként árulni, lopni, másoktól pénzt kicsalni itt ugyanúgy bűncselekmény, mint a valóságban – hiszen valóságos pénzről van szó. Az ilyesmit a Linden Labs munkatársai azonnali és végleges kizárással is büntethetik.
– Mások munkáit, avatarját nemcsak illik, de tanácsos is véleményezni, bírálni, hiszen minden alkotó ember számára fontos a visszajelzés, a kontroll. Igyekezz azonban ezt nem bántó formában megtenni, bármilyen lesújtó legyen is a véleményed – és te is viseld el, sőt, fontold meg a kritikát, mert tanulhatsz belőle!
– Általában kezdők és tinédzserek tipikus “gyermekbetegsége” a karácsonyfa-szerűen felékszerezett, csicsás, csillogó-villogó avatar. Légy mértéktartó! Nyilván vannak fontosabb értékeid is, mint az avatarod – próbáld inkább azokat hangsúlyozni!
– A Second Life a legbékésebb világok egyike. Noha számtalan “fegyverrel” találkozol majd, nem sebesülhetsz meg, nem halhatsz meg: ezek a fegyvernek látszó tárgyak többnyire egészen komikus dolgokra képesek csak: hátrébb taszítják a figurádat pár méterrel vagy fellökik párszáz méterre a levegőbe. Ebből következik, hogy a “fegyverek” viselése és használata általában egyáltalán nem tilos. Ezek jobbára szerepjátékokban használatosak, de sokan a zaklatókat vagy az otrombán viselkedőket tartják ezekkel távol maguktól vagy területeiktől. Alapszabály: játszani szabad, de ne lövöldözz ártatlanokra! A telektulajdonosok, kereskedők például (teljes joggal) nem szeretik, ha kilődözik a vendégeiket, vásárlóikat.
– Ha támadás ér, természetesen jogod van megvédeni magad. Ha nem tartózkodsz a csetepatétól, visszalőhetsz, de kezdőknek ez nem tanácsos. Okosabb, ha gyorsan leülsz valahova – ezzel figurád gyakorlatilag sérthetetlenné válik. Nem harci játékokra rendszeresített területeken az indokolatlan támadások zaklatásnak számítanak. Regisztrált lakók kérhetik ilyenkor a Linden Labs ügyfélszolgálatának a segítségét.
– Mivel a Second life világa elsősorban a kommunikációra épül, igyekezz gondosan, választékosan fogalmazni. Kerüld a buta magyartalanságokat (pláne hibásan: “hy all!” köszönés helyett), próbálj helyesen írni! Ne feledd, hogy belőled, a valóságos lényedből csak az látszik, amit leírsz – hát legalább az legyen rendben!
– A tegeződés itt is természetes és magától értetődő. Gondolj viszont arra, hogy az avatarok mögött valóságos emberek vannak, akik nem feltétlenül hasonlítanak saját bábuikra. Lehetnek sokkal idősebbek vagy sokkal fiatalabbak nálad – légy tehát udvarias és figyelmes!
– Végül: bármerre jársz is, ne feledd, hogy magyar vagy! Viselkedéseddel, munkáiddal egy kicsit a hazádat is képviseled. Egy-egy bárdolatlan figura mindannyiunk megítélésén ronthat – ahogy mind büszkék vagyunk azokra, akik a legjobb képességeik szerint igyekeznek szép és hasznos dolgokkal gazdagítani ezt a világot.

Írta: Oriolus Oliva

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s